سایت اموزشی الفبا پلاس

پیر ما گفت که جنگ است ، قلم بردارید...

تمرین دموکراسی در مدرسه

واژه دموکراسی از زبان یونانی می آید و معنی آن (( حکومت مردم )) است

از اصلی‌ترین روندهای موجود در دموکراسی‌های ممتاز می‌توان به وجود رقابت‌های انتخاباتی عادلانه اشاره کرد. علاوه بر این، آزادی بیان، آزادی اندیشه سیاسی و مطبوعات آزاد از دیگر ارکان اساسی دموکراسی هستند که به مردم اجازه می‌دهند تا با آگاهی و اطلاعات بر حسب علاقه شخصی خود رأی بدهند.

اگر تعریف دموکراسی را به کلاس درس تعمیم دهیم و رویکرد جدید آموزش پرورش را نیز چاشنی آن کنیم به واژه ای به نام ((دانش آموز محوری )) برخورد می کنیم حال 10 پیشنهاد مهم و کلیدی نیز ارائه می دهیم برای پیاده کردن دموکراسی در کلاس درس و تربیت نسلی قانون مدار و آشنا با دموکراسی 

1 : برگزاری انتخابات کلاسی :

دانش اموزان می توانند برای مسئولیت های کلاس  ، انتخابات کلاسی برگزار کنند به عنوان مثلا می توانند هر هفته یا هر ماه نماینده کلاس را از میان افرادی که برای این مسئولیت نام نویسی می کنند انتخاب کنند . این شیوه ی انتخاب علاوه بر اینکه نوعی تمرین دموکراسی است باعث می شود دانش اموزان مسئولیت پذیری و انتخاب درست را بیاموزند.

 

2: آزادی بیان :

 

در زنگ انشا می توانیم با طرح سوالات مختلف به شیوه بارش فکری از دانش اموزان نظرخواهی کنیم و تمامی نظرات (درست ، اشتباه ، خوب ، بد ، بی ربط و ....) را یادداشت کنیم و درباره آن صحبت کنیم و مورد توجه قرار دهیم .این مهم علاوه بر تقویت فکر و تخیل دانش اموزان باعث می شود دانش اموزان به دیدگاهی که شبیه به دیدگاه انان نیست احترام گذاشته و یکدیگر را تخریب نکنند.

 

3: همکاری جمعی :

 

در دموکراسی کلاسی یک نفر برای همه تضمیم نمیگیرد و دانش اموزان به صورت گروهی مسئولیت های درسی و کلاسی را اجرا می کنند و معلم بر اجرا نظارت می کند .

دانش اموزان باید در گروه های مختلف امور درسی و کلاسی را انجام دهند و به صورت فردی و گروهی مورد ارزشیابی قرار گیرند . دانش اموزان باید به مفهوم هم سرنوشتی برسند و بدانند که پیشرفت گروهی است نه فردی و اعضا در سرنوشت یکدیگر نقش دارند.

 

4: عدالت:

تفاوت های فردی و استعداد های دانش اموزان مورد توجه قرار گیرد و هر فردی به نقشی که دوست دارد در کلاس ایفا کند گمارده شود

دانش اموزان بر اساس نمره و درس قضاوت نشوند 

دانش اموزان باید در لباس فرم یکسان و به دور از نقش خانواده ها درس بخوانند و قضاوت شوند.

 

#تمرین_کوچک_دموکراسی

کرونا و ارزشیابی پایانی دانش اموز کلاس اول

آیا دانش اموز کلاس اولی من به آموزش بیشتری نیاز دارد ؟

آیا برای فرزند کلاس اولی خود معلم خصوصی بگیرم ؟ 

ارزشیابی دانش آموز کلاس اولی در ایام کرونا که آموزش با معضلات بسیاری رو به رو می باشد برای معلم و خانواده کار دشواری شده است . لذا بر آن شدیم تا راهکاری جهت این مهم ارائه دهیم .

چنانچه دانش اموز شما از فعالیت هایی که در ادامه مطلب عنوان می کنیم نمره مد نظر را کسب کند می توانیم نتیجه بگیریم که به آموزش بیشتری نیاز ندارد در غیر اینصورت باید به فکر راه چاره ای باشید .

با ما در ادامه مطلب همراه باشید

در این کشتی درآ، پا در رکاب ماست دریاها مترس از موج، بسم الله مجراها و مُرساها

این سایت در چهار زمینه زیر فعالیت خود را در بهمن ماه 1395 اغاز کرد به امید ان که ماحصلش بتابد بر فرزاندن غیور ایران زمین

اندیشه های برتر در حوزه آموزش و پرورش
نمونه سوالات استاندارد
اخبار اموزشی
الفبا پلاس را در اینستاگرام دنبال کنید: alefbaplus@
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
کلمات کلیدی
آرشیو مطالب
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan