سایت اموزشی الفبا پلاس

پیر ما گفت که جنگ است ، قلم بردارید...

بهترین معلم مدرسه ات باش

به نام خداوند صبر و خداوند ماه
هر چه به شروع سال تحصیلی نزدیک تر می شویم مشغله های ذهنی یک معلم حرفه ای نیز بیشتر می شود ...
او می داند که کودک امسال با کودک پارسال متفاوت است و معلم نیز باید به همین نسبت متفاوت ظاهر شود . اگر هر ساله یک راه را دنبال کنید هم خود خسته می شوید و هم از نعمت انعطاف پذیری محروم شده اید . پس در این مقاله با ما همراه باشید تا با شما چند نکته اموزشی-روانشناسی در میان بگذاریم که قطعا در پایان سال میوه این درخت تحول را برداشت خواهید کرد . در ادامه مطلب همراه ما باشید

1 : در دنیای مطلوب دانش اموزتان قدم بگذارید ..

یکی از زمینه‌های اصلی آموزش و پرورش موفق، آن است که معلم در نگاه دانش‌آموزان به عنوان چهره‌ای محبوب و دوست‌داشتنی جلوه کند و با این وی‍ژگی است که دانش‌آموز می‌تواند با برقراری یک رابطه عاطفی مثبت به معلم خود اعتماد کند، به درس و مدرسه علاقه‌مند شود و انگیزش درونی او برانگیخته می‌شود. یکی از مهمترین ارکان این ارتباط آن است که معلم و دانش‌آموز نسبت به همدیگر سابقه ذهنی منفی نداشته باشند.

 اگر در این روزهای اولیـه در ذهن دانش‌آموز نسبـت به معلم نگرش منفی ایجاد شود، ذهنیت او نسبت به معلم و تدابیر تربیتی او به شدت تحت تأثیر این نگرش منفی قرار می‌گیرد و تا آخر سال تلاشهای معلم را بی‌ثمر یا کم‌ثمر می‌کند.

2:لباسی متناسب  با سن دانش آموزان  بپوشید(مثلا در مقطع ابتدایی از رنگ های شاد و روشن استفاده شود .)

انسان های آراسته و خوش بو احترام و توجه بیشتری را به خود جلب می کنند و این قاعده در معلمی نیز مصداق دارد و معلمان موفق و محبوب همیشه مقداری از درامد خود را صرف ظاهر می کنند (با هزینه اندک هم می توان خوشتیپ و خوش بو در کلاس حاضر شد)

3:سرحال و با نشاط باشید ، از هرگونه خمودی ،کسل بودن ، خمیازه کشیدن و غیره پرهیز کنید.

سرشت انسان به سمت انرژی گرایش دارد و انسان های فعال و پرانرژی به راحتی در دنیای مطلوب دیگران نفوذ می کنند و می توان اهداف خود را پیاده سازی نمایند . معلم نیز می تواند به این شیوه توجه دانش اموزان خود را جلب کند و ان ها را از اهمیت موضوع اگاه سازد و اهداف تربیتی و اموزشی خود را به ان ها ارزانی دارد...

4:کارهای مثبت دانش آموزان را تشویق و اعلام کنید و از هرگونه تنبیه و اعلام نظر بدون شناخت اولیه در مورد دانش آموزان بپرهیزید  مثلا نگوییم فلان  دانش آموزکاملا مشخص است که دانش آموزی بی حال و تنبل است بلکه بگوییم دانش آموزان من همگی شاد و سرحال و درس خوان هستند.)

دانش اموز تشنه ی توجه و تایید معلم است و بازخورد معلم چه بسا تاثیر تربیتی و اموزشی فراتر از مطالب درس داشته باشد پس همواره مراقب بازخوردی که به دانش اموز می دهید باشید.

5:قوانیین کلاس را بیان کنید  و پاداشی  برای دانش آموزان منظم در نظر بگیرید.

قانون به کلاس شما رسمیت می بخشد و اعتماد به نفس معلم و دانش اموز را بالا می برد گرچه در تدوین قوانین باید انعطاف پذیری و سن دانش اموزان مد نظر قرار گیرد و قانون به معنای خشک بودن کلاس تعریف نشود ولی وجود آن به شدت احساس می شود چرا که دانش اموزان را شهروندان مطلوبی پرورش می دهد که قانون مداری را از مدرسه تمرین کرده و در جامعه به عرصه ظهور می رسانند.


6:از ابتدای سال تحصیلی پوشه کار برای هر دانش اموز تهیه و تدوین کنید و در پایان هر ماه یا هر مبحثی که تدریس شد ارزشیابی ها را به تفکیک درس در پوشه نگهداری کنید .(این کار در بازدید راهبر آموزشی از کلاستان بزرگترین کمک را به شما خواهد کرد ...)

همواره معلم توسط نهاد های بالا دست مورد ارزشیابی قرار می گیرد پس ما باید اندکی هم به فکر پیشرفت و توسعه کار خودمان باشیم از این جهت پیشنهاد می شود هر ماه از دانش اموزان کلاس در همه ی دروس ارزشیابی به عمل اورده و با دادن بازخورد توصیفی مناسب به هر دانش اموز در پایان برگه های ارزشیابی در کلربوک هر دانش اموز نگهداری شود این کار بسیار در ارزشیابی توصیفی از اهمیت بالایی برخوردار است.


و در نهایت این را بدانید شما زمانی معلمی نمونه از دید شاگردان هستید که در جلسه ی اول بتوانید رابطه ای عاطفی و دوستانه  با دانش آموزان برقرار  کنید و از خود تصویری زیبا و مثبت در ذهن دانش آموز ایجاد کنید زیرا با مراتب دیده شده که نفرت از معلمی بد خلق موجب نفرت دانش آموزان از درس و کلاس شده و علاقه مندی دانش آموزان به معلم سبب علاقه مند شدن آن ها به درس و کلاس می گردد و این نگرش تا پایان سال در دانش آموزان استوار است. انشاالله همگی ما در آینده معلمانی مهربان ،موفق  و دوست داشتنی باشیم .

با تشکر 

پـــــــــایان


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
در این کشتی درآ، پا در رکاب ماست دریاها مترس از موج، بسم الله مجراها و مُرساها

این سایت در چهار زمینه زیر فعالیت خود را در بهمن ماه 1395 اغاز کرد به امید ان که ماحصلش بتابد بر فرزاندن غیور ایران زمین

اندیشه های برتر در حوزه آموزش و پرورش
نمونه سوالات استاندارد
اخبار اموزشی
الفبا پلاس را در اینستاگرام دنبال کنید: alefbaplus@
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
کلمات کلیدی
آرشیو مطالب
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan