امار بیکاری و بزهکاری های اجتماعی در ظاهر و باطن خود برای ما حرف های بسیاری دارد که لازم است معلم در مورد نقش خود مقداری تامل کند و مسیر اموزش و پرورش را به سمتی تغییر دهد که به نحوی زنجیره ی این اتفاقات قطع و فرزندانی که به ما سپرده می شوند در اینده شهروندانی مطلوب و مهارت اموزانی حرفه ای باشند که جامعه به ارمان های خود برسد و دانش اموزان بتوانند زندگی فردی خود را با مهارت هایی که از اموزش و پرورش به ارث برده اند به قله های رفیع سعادت و خوشبختی برسانند .
در ادامه ی این مقاله راهکار ها و نیاز های نسل اینده برای استفاده معلمان دلسوز مقطع ابتدایی بیان می شود
مسیر کنونی اموزش و پرورش پاسخگوی نیاز های دانش اموزان نیست به عبارتی با اموخته های قدیمی نمی توان به نیاز های جدید پاسخ داد اما تغییر سیستم در اموزش و پرورش مستلزم نگاه ویژه و هزینه ی هنگفتی می باشد که با توجه به نگاه مصرفی به اموزش و پرورش و اولویت های دولت های بعد از انقلاب این مهم به فراموشی سپرده شده است و امروزه امار ها مهر تاییدی بر این ادعاست و ما در گوشه و کنار زندگی روزمره با افرادی مواجه می شویم که مدرک دارند اما مهارت خیر ، فوق لیسانس ها و دکتر های بیکاری که به اتفاق مدعی هستند مدرک و درس در زندگی ان ها کمترین نقش را دارد و اگر به گذشته برگردند به دنبال مهارت اموزی خواهند رفت . همچنین بزهکاری های اجتماعی و ناتوانی نسل امروزی در حل مسائل خانوادگی - زناشویی و اقتصادی ماحصل اموزش و پرورش های دیروزی است که نقش خود را درست ایفا نکرده اند. پیشرفت تکنولوژی و زندگی ماشینی دیگر نیاز ما به خواندن نوشتن و حساب کردن را به کمترین حد ممکن رسانده است و قطعا در اینده این نیاز به طور کلی به وسیله ی ابزار ساخت بشر مرتفع خواهد شد پس تمرکز بر جدول ضرب و حفظ و جمع و تفریق در ابتدایی دیگر شرط موفقیت نیست . امروزه بسیاری از شرکت ها و برندهای محبوب و بزرگ شرط مدرک تحصیلی را از استخدام خود حذف کرده اند و مهارت و توانایی های فردی جای مدرک تحصیلی را گرفته است پس دانش اموزی که امروز به ما سپرده شده است باید برای اینده تربیت شود نه برای امروز و اینده شرایطش به کلی با امروز متفاوت است . چه خوب است اگر به جای ماهی به دانش اموزان ماهی گیری بیاموزیم و انها را در برابر مسائل زندگی تواناتر کنیم و این مهم با مهارت اموزی و توجه بیشتر به کار گروهی در کلاس ها ، اموزش همدلی و مشورت و کمک به هم نوع و مهربانی و محبت امکان پذیر است . معلم اگر تلاش کند استرس و اضطراب از کلاس درسش رخت بر بندد و دانش اموز بخاطر مسائل ابتدایی و ساده ای مثل جدول ضرب و امتحانات بی پایه و اساس مقطع ابتدایی استرس را در این سن حساس تجربه نکند می توان گفت حق خود را در شرایط کنونی ادا کرده است . متنفر کردن دانش اموز از مدرسه و مطالعه و دانش پژوهی کار بسیار ساده ایست کافی است مقداری استرس را با چاشنی خشم و تکالیف زیاد در هم امیخته و به دانش اموزانتان ارائه کنید این دانش اموزان گرچه نمرات بسیار خوبی در امتحانات درسی کسب کنند مطمئن باشید بازنده های بیست سال اینده اند چرا که کسب دانش با استرس و اضطراب و بدون مهر و محبت و احساس نیاز امری غیرممکن است . پس اگر می خواهید دانش اموز خود را برای اینده اماده کنید و شهروندی مطلوب تربیت کنید که در برابر مسائل زندگی اش موفق باشد لطفا به مسائل زیر بیشتر توجه کنید :
1: توجه به کارگروهی - تحمل یکدیگر - پذیرش عقاید(حتی اگر اشتباه باشد) دیگران
2: توجه به شناخت مشاغل مختلف دانش اموزان (هر ماه یک شغل) جهت شناخت علایق و استعدادها
3:توجه به حریم خصوصی و محبت به یکدیگر (هدیه دادن به یکدیگر)
4:تمرین پاسخ (عملکرد با فکر)به مسائل به جای واکنش(عملکرد غریزی) در مقابل مسائل
5:تلاش در جهت نفوذ به دنیای مطلوب دانش اموز با محبت و صحبت و شنیدن سخنان دانش اموزان
6:کاهش استرس دانش اموزان (استرس امتحان- تکالیف زیاد - تنبیه بدنی - تنبیه کلامی)
پیروز باشید
- يكشنبه ۲۴ آذر ۹۸