سایت اموزشی الفبا پلاس

پیر ما گفت که جنگ است ، قلم بردارید...

فرزندمان را به چه مدرسه ای بفرستیم ؟ (راهنمای والدین حساس)

 امروزه دیگر شعار ((بهترین مدرسه ، نزدیک ترین مدرسه است )) به فراموشی سپرده شده و یکی از دغدغه های والدین انتخاب مدرسه برای فرزند دلبندشان است و خب تا حدودی این نگرانی به جا  است و به دلیل معضلات اجتماعی و تاثیر مستقیم مدرسه بر دوستان و اطرافیان فرزندشان و به تبعیت از آن تاثیر بر آینده فرزند دلبندشان این را حقی از فرزند بر گردن خود می دانند که شرایط تحصیل برای فرزندشان در مدرسه ای خوب را فراهم کنند.

در این مقاله سعی می کنیم در انتخاب بهترین مدرسه برای فرزندان به ابعاد مخفی و پنهان این موضوع توجه کنیم و شما را در این مهم یاری کنیم 

در ادامه مطلب با ما همراه باشید

1 : مدرسه ی نزدیک به محل زندگی این امکان را به فرزند شما می دهد که دوستانی در نزدیکی خودش داشته باشد و به راحتی با دوستانش ارتباط برقرار کند.

در مرحله اول توجه به این نکته ضروری است که فرزند شما به دوستانی نیاز دارد که در نزدیکی محل زندگی شما باشند و در رفت و امد با انها مشکلی نداشته باشد پس چنانچه تنها راه برای پیدا کردن دوست توسط فرزند شما مدرسه است باید به این مهم توجه کنید و مدرسه ای در محله خودتان برای تحصیل او انتخاب کنید.

2 : انتخاب مدرسه غیر دولتی برای دوره ابتدایی به هیچ وجه توصیه نمی شود . دلیل :

 الف ) اجتماعی شدن دانش اموز در مدارس غیر دولتی به دلیل برخورد با دانش اموزان کمتر و از طبقه مرفه به خوبی شکل نمی گیرد چرا که مدرسه باید هماهنگ با جامعه باشد مخصوصا در مقطع ابتدایی مدارس دولتی قطعا هم از لحاظ اموزشی و هم پرورشی از مدارس غیر دولتی عملکرد بهتری دارند.

ب) صرف هزینه بسیار و بازدهی پایین

ج) حضور اغلب نیروهای غیر مرتبط و نا آشنا به روانشناسی رشد و اصول تعلیم و تربیت در مدارس غیر دولتی و  بالعکس حضور نیروهای متخصص و فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان در مدارس دولتی

د) فشار روانی بالا به دانش اموز در مدارس غیردولتی به دلیل رقابت دانش اموزان و ارائه مطالب غیردرسی و غیرضروری که نگرش دانش اموز را نسبت به کتاب و مدرسه منفی می کند.

نکته : هیچ وقت فرزند خود را با فرزند دیگران مقایسه نکنید 

بعضا برخی دانش اموزان به واسطه حضور در مدارس غیر دولتی از حفظیات بالایی(شعر - داستان - سرود و ... ) برخوردارند ولیکن این حفظیات صرفا با فشار روانی به دانش اموز و عدم علاقه دانش اموز به او تحمیل می شود و هیچ کاربردی در زندگی ندارد جز اینکه دانش اموز را از مدرسه گریزان می کند. (در دوره ابتدایی دانش اموز فقط باید کتاب های درسی را اموزش ببیند و لا غیر ) 

در مقطع ابتدایی دانش اموز باید بازی کند و زندگی در کنار افراد از طبقات و خانواده های مختلف را اموزش ببیند و این شرایط در مدارس دولتی بهتر و جامع تر فراهم است.

3 : معلمی را انتخاب کنید که دانش اموزان از او راضی باشند نه خانواده ها 

معمولا خانواده ها از معلم های سخت گیر و پر مشق بیشتر خوششان می اید چرا که مشق زیاد باعث می شود برای مدتی از شر فرزند خود خلاص شوند تا در فضای مجازی پرسه ای بزنند ولی من معتقدم معلمی موفق است که دانش اموزانش از او راضی باشند و در کلاس او با علاقه و نگرش مثبت درس بخوانند و معلم توانسته باشد به دنیای مطلوب دانش اموزانش نفوذ کند و این مهم اولین شرط در آموزش موفق است.

 

خلاصه بحث :

طبق تجربیات به دست آمده و اصول روانشناسی بهترین مدرسه را در یک خط توصیف می کنم :

مدرسه ای که دولتی و نزدیک به خانه با مدیری جوان و معلمی مهربان و خوش اخلاق که فرزند شما را جذب به مطالعه کنند نه اینکه یک طوطی به شما تحویل دهند که با زور و تهدید چند خط فارسی و جدول ضرب را حفظ کرده است .

امروزه به کمک تکنولوژی در کمتر از ثانیه می توان به تمامی اطلاعات موجود در کتب ابتدایی دست 

پیدا کرد و هیچ لزومی بر حفظ کردن اینکه اولین سلسله هخامنشی توسط چه کسی پایه گذاری شد نمی باشد .

 

بگذارید بچه ها در ابتدایی بازی کنند ، بچگی کنند ، پدیده ها را کشف کنند و عاشق مدرسه و مطالعه شوند 

با سخت گیری های بی جا نسل اینده را از کتاب و مدرسه فراری ندهیم 

پیروز باشید

سلام مطالب جالبی دارید!اما یه نکته رو دلم می خواد خاطرنشان کنم حتما.........این مطلب شما برای همه کابردی نیست!!......در مدارس دولتی نه تنهااز لحاظ آموزشی برتر نیستند بلکه در سطح بسیار پایین تری قرار دارن!!.........من همه نوع مدرسه روتجربه کردم که میگما......از لحاظ فرهنگ دانش آموزان مخصوصا!به علاوه شما میگید برخورد با دانش آموزان مرفه!به نظرم والدین باید خودشون به فرزندشون یاد بدن چی خوبه و چی بد فلذا کسی هم که میره غیرانتفاعی وضعیت مالی بدی نداره!!!....... من دو سال اول ابتدایی دولتی بودم و چهارسال بعد یه مدرسه غیرانتفاعی که بهترین شهرمون بود و حتی معلم کلاس ششم بنده برترین دبیر غیرانتفاعی سال 96درکشور شدن!!................و خوشحالم که دولتی نموندم چون برخی به رغم راضی بودن من در اول و دوم دبستان در سال های بعد اتباع خارجه و افرادی قدم به اون مدرسه گذاشتن که از لحاظ فرهنگی به هیچ وجه من الوجوه قابل مقایسه با مدرسه ی من نبودن و از لحاظ درسی هم که واضحه!...........خب درباره ی متوسطه اوضاع متفاوته....من دوسال روتو مدرسه ی نمونه درس خوندم .........هفتم راضی بودم اما هشتم خدا نصیب هیچکی نکنه!!........معلم ها که بعضی با آنلاین شدن آموزش(البته قبلش هم تفاوتی نداشت)کاملا بیخیال شدن و فقط فیلمی رو از روی وطیفه از یه سایتی که اصلا معتبر بود می گرفتن و.........اما خوشحالم که امسال غیردولتی هستم و دبیرها حداقل نصفشون دبیر تیزهوشان هستن!!.......و معلم ها جوون وبا حوصله ن و......به علاوه ی همه ی این ها فعالیت های پرورشی هم عالی...در ضمن خانواده با خانواده متفاوته.........کسی که در دوره ی ابتدایی با عشق و علاقه این کارا رو می کنه خبب دیگه واضحه هدفش چیه..........فقط خواستم بگم این گفته های شما برای هرکس صدق نمی کنه وممکنه کسی رو گمراه هم بکنه.........امیدوارم ثبت بشه

با سلام
سپاس از نقد خوبی که داشتید 
شما تقریبا نقدتون از جنبه اموزشی بود و به دوره دبیرستان اشاره فرمودید و من ییشتر هدفم دوره ابتداییه
و در این متن بیشتر سعی کردم جنبه های روانی و اجتماعی رو مد نظر قرار بدم
من خودم به شخصه در اینده بچمو در ابتدایی مدرسه غیر انتفاعی نمی فرستم
در مورد دبیرستان کلا بحثش جداس و نیاز به بحث داره که اونم نقدایی بهش وارده
ولی به نظر من بچه با نمره ۱۸ ولی استرس و اضطراب و فشار روانی کمتر موفق تر از بچه ای با نمره ۲۰ ولی مضطرب و استرسی است . و قطعا اکثر مدارس غیر دولتی این استرس و فشار روانی رو برای جنبه ی اقتصادی خودشون به فرزند ما وارد می کنند.
پیروز باشید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
در این کشتی درآ، پا در رکاب ماست دریاها مترس از موج، بسم الله مجراها و مُرساها

این سایت در چهار زمینه زیر فعالیت خود را در بهمن ماه 1395 اغاز کرد به امید ان که ماحصلش بتابد بر فرزاندن غیور ایران زمین

اندیشه های برتر در حوزه آموزش و پرورش
نمونه سوالات استاندارد
اخبار اموزشی
الفبا پلاس را در اینستاگرام دنبال کنید: alefbaplus@
دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
کلمات کلیدی
آرشیو مطالب
موضوعات
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan