به نام خالق
1: دانش اموز عادت به رشوه گرفتن در قبال انجام وظیفه اش به نحو مطلوب می کند.
امروزه بسیار شاهد این پدیده هستیم که در مدارس معلم های گرانقدر از کارت تلاش ، ستاره و جایزه استفاده می کنند اما در این نوشته شما را با بعد پنهان این موضوع بیشتر اشنا می کنیم با ما در ادامه مطلب همراه باشید
شاید بسیاری از ما با اداره ای ، شرکتی ، محدود پزشکانی یا ... مواجه شده باشیم که برای انجام کاری از ما درخواست وجهی می کنند در صورتی که در قانون و در عرف انجام دادن این کار از وظایف شخص است و باید بدون هیچ چشم داشتی نسبت به انجام کار ما اقدام کند ، حال شما همین موضوع را به مدرسه تعمیم بدهید ، وظیفه ی دانش اموز در مدرسه درس خواندن ، تمرین تربیت و ... است و ما معلم ها بعضا داریم بخاطر انجام وظیفه ای که دارند به انها رشوه می دهیم . این کار دانش اموزانی را تحویل جامعه خواهد داد که برای انجام درست وظیفه ای که به انها محول می شود عادت دارند که رشوه بگیرند ، پس چه خوب است که معلم های گرامی هر چه سریع تر نسبت به این پدیده حساس شده و در صورت مشاهده به معلم محترم توصیه کنند که بجای این روش از روش های ترغیبی دیگری استفاده کنند ، گاهی معلم بخاطر ناتوانی در کنترل کلاس ، ناتوانی در تدریس و .... سعی می کند با جایزه و کارت تلاش ناتوانی خود را بجای ریشه یابی و تقویت هنر معلمی ، پشت این جایزه ها و کارت های تلاش و ... مخفی کند و با رشوه از دانش اموز بخواهد که در کلاس به درس گوش کند ، که این نیز بسیار هم برای معلم و هم برای دانش اموز دارای ضرر های بسیار است که لازم است معلمان عزیز به این نکته توجه لازم را داشته باشند.
اما این پایان ماجرا نیست و 10 ضرر دادن کارت تلاش و جایزه در ازای درس خواندن و مرتب بودن به اختصار در زیر امده است :
1: دانش اموز عادت به رشوه گرفتن در قبال انجام وظیفه اش به نحو مطلوب می کند.
2: هدف تدریس از رقابت با خود به سمت رقابت با دوستان بخاطر گرفتن جایزه بیشتر سوق داده می شود.
3: در بین دانش اموزان کینه و حسادت و بخل ایجاد می کند.
4: دادن جایزه به یک نفر باعث سرخوردگی و کاهش انگیزه 29 نفر دیگر می شود(به عبارتی 29 نفر قربانی 1 نفر می شوند)
5: معلم را از شناخت ضعف ها و کسب هنرهای بیشتر در عملکرد معلمی خویش غافل می کند.
6: دانش اموزان به مرور نسبت به این موضوع واکنشی معکوس نشان خواهند داد و کنترل کلاس بعد از مدتی بسیار دشوار خواهد شد.
7: باعث ایجاد اضطراب در دانش اموزان می شود.
8: در دانش اموزان غرور کاذب ایجاد می کند.
9: از هدف روش های تدریس فعال دور می شویم و کلاس به سمت حاشیه کشیده می شود.
10: دانش اموز به این وضع عادت می کند و سال های بعدی که معلم تغییر می کند و معتقد به این روش نیست باعث کاهش انگیزه در دانش اموز می شود.
- چهارشنبه ۲۲ شهریور ۹۶